Våra yrkeserfarenheter och kvalifikationer påminner så mycket om varandra, så att det som skiljer oss mest åt, är vår personlighet.
I dagens samhälle är ditt personliga varumärke viktigare än någonsin. Differentieringen är ett av de sätt som du kan uppnå en konkurrensfördel, i både privat och professionellt sammanhang.
Vad är ett varumärke?
Ditt personliga varumärke består av din personlighet och ditt rykte, både online och off-line. Oavsett om du är en snickare, marknadsförare eller nyutexaminerad, så skapar du konstant ditt personliga varumärke. Du lämnar ledtrådar i det du gör: dina kläder, dina åsikter, dina vänner, din utbildning, ditt arbete, det du gillar på Facebook, din Linkedin-profil eller din hemsida. ALLT du gör, och står för, bidrar till att skapa den bild som andra uppfattar som ditt personliga varumärke, och därmed dig.
Varför skapa ett varumärke och hur gör jag?
Ett starkt personligt varumärke innebär att du är bland de första att ses som en av dem som kan utföra en viss uppgift. Du kanske uppfyller de förutsättningar som HR har för att anställa en ny medarbetare, eller du är kanske som projektledare redo till att lösa en komplicerad uppgift, eller så kan du rita en ny Öresundsbro.
Det är inte lätt att bygga ditt personliga varumärke, men det är viktigt. Här är några tips som hjälper dig att komma igång.
- Känn dig själv
Få klarhet i vem du är, vad dina kunskaper är, vad du brinner för och vad du står för.
- Vilket slags jobb
Var specifik när det gäller den nivå, och den typen av företag, du vill arbeta på / för. Om du inte är tydlig med vad du vill, då är det svårt att vara målinriktad. Var realistisk.
- Kommunicera ditt varumärke tydligt
Vem är du? Definiera vilka problem du kan lösa, och vem du kan lösa dem åt. Vad skiljer dig från andra kandidater? Uppdatera alla dina profiler (CV, Facebook, Linkedin, CV-databaser, hemsida och andra sociala medie-profiler) och håll dem uppdaterade.
Vad visas när du Googlar ditt namn? Passar varumärket med hur du vill att folk ska uppfatta dig? Finns det information på nätet, som inte är vacker – och inte kan tas bort – begrav den då med nya positiva tilltag så att läsaren glömmer ditt förflutna.
- Du måste vara sökbar
De flesta HR och rekryteringsföretag söker kandidater på nätet, innan de utannonserar tjänsterna. Google och Linkedin är det första valet, och när de gör det, måste de kunna hitta dig! Din Linkedin-profil ska alltid hållas uppdaterad och optimerad, med sökord som är viktiga för det jobb du söker. Dessutom kan du skapa en blogg, eller hemsida, i ditt namn, där du kan förklara vem du är och skriva om dina talanger.